Menu

Osteoporoza pozbawi Cię zębów - mit czy prawda?

Osteoporoza

Osteoporoza zaliczana jest do chorób cywilizacyjnych, z którymi boryka się większość starszych osób. Czasami dotyka również młodych. Czy rozwój tej choroby może doprowadzić także do utraty zębów? W jaki sposób temu zapobiec?

Osteoporoza, inaczej zwana zrzeszotnieniem kości, jest przypadłością polegającą na powolnym osłabieniu tkanki kostnej. Głównym czynnikiem jej powstawania jest zbyt mała ilość wapnia w organizmie, jak również niedobór witaminy D. Inne czynniki wpływające na jej rozwój to:

  • otyłość
  • gwałtowny spadek wagi
  • choroby serca i inne

Efektem osteoporozy są częstsze złamania wszystkich kości podczas upadku oraz uporczywy ból stawów, dlatego też należy ona do chorób komplikujących codziennie funkcjonowanie. Pogorszenie sytuacji stanowi fakt, iż ma ona wpływ także na kości szczęki. W związku z tym zęby, które do tej pory były mocne, w momencie występowania zrzeszotnienia obluzowują się, po czym wypadają.

Rola dentysty w leczeniu osteoporozy

Niejednokrotnie zdarza się, że to dentysta doprowadza do rozpoznania choroby kości i stawów. Za pomocą zdjęcia panoramicznego lub tomograficznego sprawdza się stan uzębienia. Na jego podstawie stomatolog może stwierdzić, czy zaszły zmiany świadczące o osteoporozie. Tego typu badaniom powinny poddać się przede wszystkim osoby z wysokim stopniem ryzyka, tj. kobiety między 40-50 rokiem życia, mężczyźni ok. 50 roku życia, palacze etc.

Zrzeszotnienie kości - jak leczyć?

Aby skutecznie wyleczyć tego typu schorzenie należy przede wszystkim być pod stałą opieką stomatologa. Osoba chora na osteoporozę (czyli również narażona na utratę części lub wszystkich zębów) powinna przestrzegać diety bogatej w witaminę D, wapń. Zalecane jest ograniczenie ilości wypijanej kawy - usuwa ona wapń z organizmu.

Dbanie o zęby powinno polegać na ich codziennym myciu, wzbogaconym o nitkowanie. W przypadku, gdy nie możemy po każdym posiłku umyć zębów, powinniśmy pamiętać przynajmniej o regularnym płukaniu jamy ustnej.

Jedzenie - gdzie można znaleźć wapń?

Pożywieniem będącym najbogatszym źródłem wapnia są między innymi:

  • suszona fasola
  • brokuły
  • migdały
  • małże
  • sardynki
  • jarmuż
  • chińska kapusta
  • łosoś
  • mak
  • sezam
  • rośliny strączkowe itp.

Polecane artykuły

Komentarze - 0

Napisz komentarz

Najpolulaniejsze na blogu